Maša Lancner: Mikrokozmos

Novogoriška fotografinja Maša Lancner (1984) je zaključila študij fotografije na Višji strokovni šoli Srečka Kosovela v Sežani. V njenem dosedanjem opusu prevladujejo fotografske zgodbe drugačnih, a edinstvenih posameznikov in skupin, ki so odrinjeni na rob družbe (Življenje na meji, Med svetovoma) ali jo pritegnejo zaradi posebnega življenjskega sloga (Metamorfoza). Po drugi strani pa s fotografijo vizualizira svoja lastna doživetja in občutenja vsakdanjega življenja (I before myself, Ime mi je Maša), saj se kot mlada ustvarjalka že več let sooča s problemi brezposelnosti, prekarnega dela in negotove prihodnosti.
Problematika preživetja je bila tudi izhodišče za nastanek novomedijskega projekta Mikrokozmos (2015), ki vključuje serijo fotografskih posnetkov in projekcijo. V času iskanja prve zaposlitve se je namreč oprla na družinsko dejavnost in začela pridelovati zelenjavo. Vendar je kmalu ugotovila, da ljudje – kljub trendu naraščanja ekološko pridelane hrane – raje kupujejo uvoženo zelenjavo, ki jih premami z nizko ceno in popolnim videzom brez lepotnih napak, medtem ko so kvaliteta hrane, njen okus in hranilna vrednost drugotnega pomena.
Za projekt Mikrokozmos lahko že na prvi pogled rečemo, da predstavlja premik v avtoričinem ustvarjalnem delu: tako v smislu združevanja različnih medijev kot tudi v izboru fotografskega žanra, saj ne temelji na prikazovanju izsekov iz vsakdanjega življenja (kot njeni pretekli cikli), temveč gre za fotografska tihožitja “s pritajenim življenjem”. Fotografije prikazujejo proces propadanja zelenjave tujega porekla in povrtnin, ki jih je sama pridelala v domačem rastlinjaku. Opazila je namreč, da ostane zelenjava, ki je bila kupljena v enem od številnih supermarketov, sveža precej dlje časa kot domača, čeprav je bila uvožena z drugega konca sveta.
Avtorica zelenjavo fotografira pri naravni svetlobi na beli, povsem nevtralni podlagi, da lahko vizualno kar najbolj izpostavi spremembe strukture, barve in oblike, ki jih je povzročilo gnitje. Ob tem je potrebno poudariti, da je proces propadanja sestavni del življenja vseh živih organizmov, ki pa ostaja večinoma neopažen, izrinjen na rob naših razmišljanj. Podobe gnitja pravzaprav v človeku vedno vzbudijo občutke neugodja, tesnobe in odpora, saj so neizogibno povezane z minljivostjo našega življenja.
Odnos med življenjem in smrtjo pa ni edina tema, ki se nam porodi ob neuglednih podobah. Avtorica zastavlja gledalcu tudi povsem aktualna vprašanja o globalnem gospodarjenju, samooskrbi in človekovem izkoriščanju Zemlje. Sama meni, da se je človek popolnoma odtujil od narave, o čemer priča ne le dejstvo, da smo ogromne površine obdelovalne zemlje v predmestjih pozidali s supermarketi, ampak tudi spoznanje, da veliko ljudi sploh ne ve, kako se hrana prideluje.
Fotografski sklop dopolnjuje projekcija, ki je sestavljena iz posnetkov mikrostrukture gnijoče zelenjave. Avtorica je v vseh primerih pretehtano izbrala kompozicije, podobe pa izostrila le na posameznih delih, ki ponekod poudarjajo barvne kontraste, drugod razgibano strukturo “živih” površin ali pretanjene svetlobne učinke. S takšnim pristopom je estetizirala nelepe podobe, ki jih na prvi pogled nikakor ne dojamemo kot objekte propadanja, temveč dajejo zgolj vtis nedefinirane organske snovi.
Pomembno vlogo v kontekstu vsebinske prezentacije projekta ima tudi projekcija, ki v prostoru ustvarja slikovite in dramatične učinke, saj se podobe menjajo s precejšnjo hitrostjo, s čimer avtorica namiguje na hiter življenjski tempo sodobnega časa. A ne le to: posnetki teksture zelenjave so projicirani na velike kamne, kamor se gledalec lahko usede in aktivno sodeluje v umetniški instalaciji. Avtorica namreč želi gledalca spodbuditi k razmisleku o prekomernem uničevanju okolja, saj je človekova usoda, kot sama pravi, neizpodbitno odvisna od njegovega odnosa do narave.

Nataša Kovšca

Avtorica: Maša Lancner
Rodila sem se v Šempetru pri Gorici. Sprva sem se posvetila študiju japonologije in španščine na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Leta 2009 pa sem se vpisala še na študij fotografije na Višjo strokovno šolo Srečka Kosovela v Sežani. V času študija sem svoje znanje najprej izpopolnjevala pri slovenskem fotografu Jožetu Suhadolniku, nato pa še na izmenjavi na šoli E-artsup v Parizu pod mentorstvom Klavdija Slubana.
Leta 2013 sem prejela mednarodno nagrado na festivalu Fotopub za serijo Metamorfoza. Leta 2015 sem ob svetovnem dnevu Downovega sindroma priredila razstavo plesalke Eve Pirnat z naslovom Med svetovoma. Razstavo je podprla Varuhinja človekovih pravic, gospa Vlasta Nussdorfer. V istem letu sem sodelovala pri projektu Age of Plenty, ki sta ga organizirali umetnica Eva Sajovic in galerija 198 Contemporary Arts and Learning (London). Na razpisu za mlade umetnike Premiera 2015 – Centra sodobnih umetnosti Celje, sem se uvrstila kot ena izmed 17 mladih in obetavnih umetnikov. Malo manj sreče sem imela z razpisoma v Latviji (International Summer School of Photography), kjer nisem prišla v ožji izbor za delavnico, vendar sem bila rezervna kandidatka le-teh ter na Nizozemskem (Foam), kjer obstaja možnost, da bodo moje delo objavili v reviji Foam skupaj z drugimi mladimi umetniki. Novembra 2015 sem se skupaj z mladimi umetniki iz Anglije in Italije predstavila na festivalu Drift (Nijmegen, Nizozemska).
Živim in delam med Novo Gorico in Ljubljano.

Kustosinja: Nataša Kovšca
Nataša Kovšca je študirala umetnostno zgodovino na ljubljanski Filozofski fakulteti. Za diplomsko nalogo je prejela fakultetno študentsko Prešernovo nagrado. V letih 2006 in 2007 je bila kustosinja v Mestni galeriji Nova Gorica. Od leta 2007 deluje pod okriljem Ministrstva za kulturo kot samostojna kulturna delavka – likovna kritičarka/recenzentka in kustosinja. Leta 2009 je postala področna urednica za vizualne umetnosti pri Dialogih – reviji za kulturo in družbo. Besedila o sodobni umetnosti objavlja tudi v drugih strokovnih revijah in časopisih (Likovne besede/Artwords, Fotografija – revija o fotografiji, Pogledi, štirinajstdnevnik za umetnost, kulturo in družbo). Od aprila 2014 do aprila 2015 je opravljala delo vršilke dolžnosti direktorice Pilonove galerije Ajdovščina. Je članica Slovenskega društva likovnih kritikov (SDLK) in Društva likovnih umetnikov Severne Primorske (DLUSP).

Sodelovanje pri fotografskih projektih
2015
• 22.–29. november – “Drift Festival”, Nijmegen, Nizozemska – sodelovanje na projektu Border in projekcija na festivalu (kot mlada umetnica)
• 29. september – “Industrijska dediščina v Goriškem muzeju Kromberk”, Nova Gorica – žirija pri natečaju
• 4. september – “Pogovorni večer & delavnice” – organizacija pogovornega večer s projekcijo Klavdija Slubana v sodelovanju s kustosinjo Natašo Kovšca in Andrejem Perkom, Vipavski Križ, Slovenija
• 20. junij 2015–2017 – “Če Slovenija bi bila” – fotografski projekt pri katerem sodeluje 16 fotografov; vsak fotograf bo skozi svoj projekt predstavil Slovenijo/slovenskost, namen projekta je predstaviti Slovenijo in slovensko fotografijo svetu, Slovenija
• 3.–7. junij – “In/visible cities – Age of Plenty”, Gorizia/ Trieste/ Nova Gorica, Italija/ Slovenija

Razstave in multimedijske projekcije
2016
• 15. januar – 13. marec – “Fotomorgana 6”, Galerija Meduza, Koper, Slovenija, skupinska razstava
2015
• 29. november – “Life on the Border”, Drift Festival, Nijmegen, Nizozemska – multimedijska projekcija
• 26. september – “Life on the Border”, Night of Photography 2015 – Tbilisi Photo Festival, Tbilisi, Gruzija – multimedijska projekcija
• 29. maj – “Čas, razpoloženje, identiteta – 3. Trienale mladih umetnikov – PREMIERA 2015”, Galerija sodobne umetnosti Celje, Celje, Slovenija – skupinska razstava
• 21. maj – “Med svetovoma”, Mladinski center Krško, Krško, Slovenija – samostojna razstava
• 20. marec – “Med svetovoma”, Kulturni dom Krško, Novo mesto, Slovenija – samostojna razstava
2014
• 2. oktober – “Odtujenost”, Galerija Kosova graščina, Jesenice, Slovenija – skupinska razstava
• 8. avgust – “Metamorfoza”, Galerija Goga, Novo mesto, Slovenija – samostojna razstava
• 6. avgust – “Odtujenost”, Galerija Stolp, Maribor, Slovenija – skupinska razstava
• 2. junij – “Jaz pred jazom”, Fotonični trenutki – Mesec fotografije 2014, večerne projekcije, Atrij ZRC, Ljubljana, Slovenija – multimedijska projekcija
• 2.-4. maj – “Svet v svetu”, Rovinj Photodays 2014 – finalisti prvega kroga natečaja, Rovinj, Hrvaška – multimedijska projekcija
• 15. april – “Družbene jalavosti”, Amfiteater II. Gimnazija Maribor, Maribor, Slovenija – skupinska razstava
• 11. marec – “Odtujenost”, Galerija Krško, Krško, Slovenija – skupinska razstava
• 8. marec – “Ženski pogledi/ Obiettivo feminille”, galerija Skupina 75, San Floriano del Collio, Italija – skupinska razstava
• 20. februar – “Emzin – fotografija leta 2014”, Cankarjev dom, Ljubljana, Slovenija – skupinska razstava
• 11. februar – “Odtujenost”, Razstavni prostor Mestne občine Ljubljana, Ljubljana, Slovenija – skupinska razstava
2013
• 28. november – “Odtujenost”, Galerija Simulaker, Novo mesto, Slovenija – skupinska razstava
• 3. oktober – “Metamorfoza”, Galerija Tir, Nova Gorica, Slovenija – samostojna razstava
• 21. avgust – “Slovenska NovaF”, Galerija Stolp, Maribor, Slovenija – skupinska razstava
• 11. julij – “Portas abertas”, Fórum Eugénio de Almeida, Évora, Portugalska – skupinska razstava
2012
• 19. september – “The International Photography award of EMERGENTES DST of Festival Encontros de Imagem”, Braga, Portugalska
• 31. avgust – “Moving gallery” – razstave udeležencev delavnice pri Chrisu Nashu, Murska Sobota
• 16. januar – “Oblika in slika 2012”-razstava študentov oblikovanja in fotografije Višje strokovne šole Srečka Kosovela v Sežani, Sežana, Slovenija